12.02.2019
„KOMSERWIS PRZESZEDŁ OGROMNĄ ZMIANĘ.” – WYWIAD Z JADWIGĄ HUSARSKĄ-SOBINĄ
Cykl „Kawa na ław(k)ę” nabiera tempa i tym razem serwujemy Wam wywiad z właścicielką i design managerem znanego studia projektowego Husarska. Jadwiga Husarska-Sobina jest jednym z najbardziej uznanych projektantów produktu w Polsce, a dla Komserwis wraz z zespołem zaprojektowała Ławkę Traffic oraz nową koncepcję komunikacji.
Komserwis: W wielu wywiadach stwierdza Pani, że „uwielbia wyzwania”. Zaprojektowanie ławki Traffic dla Komserwis było wyzwaniem dla tak uznanego studia?
Jadwiga Husarska-Sobina: Każdy nowy projekt jest dla nas wyzwaniem, gdyż staramy się do niego podejść trochę od innej strony. Kiedy spotykamy się z Klientem, który ma jakieś oczekiwania oraz możliwości technologiczne, zawsze próbujemy się dostosować, ale też chcemy wprowadzić coś nowego, innowacyjnego. W przypadku ławki Traffic skupiliśmy się na użytkowniku zmieniającej się przestrzeni miejskiej oraz potrzebach firmy Komserwis np. związanych z montażem. W procesie projektowym zastanawialiśmy się, kto będzie z niej korzystał i jak będzie wyglądała zarówno np. przy biurowcu, jak i w przestrzeni zielonej. Postawiliśmy na modułowość tego systemu mebli miejskich, by mógł dopasowywać się do błyskawicznie zmieniającej się współczesnej przestrzeni.
K: Podchodząc w taki sposób, trzeba pewnie w procesie projektowym uwzględnić wiele elementów?
J.H-S: Tak, proces projektowy był bardzo złożony. Na początek typowa obserwacja tego, jak wygląda przemieszczanie się w mieście. Drugi krok to research czyli sprawdzanie trendów, które panują w dużych aglomeracjach. I tutaj zaobserwowaliśmy, że coraz więcej miast stawia na przestrzenie, w których użytkownicy mogą odpocząć. I nasze ławki miejskie też muszą na to pozwalać. Stąd uwzględnienie stołu w tej modułowej konstrukcji. Osobiście brałam też udział w spotkaniach z samorządowcami, dotyczących tego, jak zorganizować przestrzenie miejskie np. „małe ogrody”. Bardzo ważna w naszym projektowaniu jest ergonomia czyli uwzględnienie zarówno potrzeb ludzi na wózkach inwalidzkich, jak też matek z dziećmi. Patrzyliśmy z różnych perspektyw, również uwzględniając potrzeby firmy Komserwis. W naszym projekcie postawiliśmy na to, by te elementy były łatwe w transporcie i montażu. Są to więc ławki przygotowane w częściach, każdy element jest podzespołem, który można z łatwością zainstalować na miejscu.
K: Wcześniej projektowała Pani już meble miejskie m.in. do parku Ślaskiego. Czy to doświadczenie pomogło?
J.H-S: Obserwacje, które poczyniliśmy przy projektowaniu wyposażenia dla Parku Śląskiego, były dla nas bardzo istotne w zrozumieniu dynamicznej przestrzeni miejskiej. Zebraliśmy różne wnioski np. w sytuacji, kiedy jest więcej czasu i można dłużej odpocząć, sprawdzają się ławki, mające większy kąt nachylenia oparcia, ważne są też np. podłokietniki. Zdobytą wiedzę, wykorzystaliśmy przy projektowaniu mebli miejskich dla Komserwis, ale trzeba też podkreślić, że to była zupełnie inna specyfika. Park Śląski to nie jedyny projekt, który robiliśmy dla przestrzeni miejskich. Projektowaliśmy też muzyczne place zabaw, ale to temat na odrębny artykuł [Który oczywiście też opublikujemy na naszym blogu – przyp. red. 😀].
K: Od muzyki przejdźmy płynnie do kolorów. Jakie znaczenie w przestrzeni publicznej mają różne barwy na przykładzie kolekcji Traffic?
J.H-S: Kolor ma niesamowity wpływ na emocje. Może uspokajać np. z odcieniem zieleni mamy takie pierwotne skojarzenia – wychodzimy do lasu i jesteśmy zrelaksowani. Warto przenosić tę barwę w różne miejsca, nawet takie stresujące, by trochę zmieniać emocje. W kolekcji Traffic dobraliśmy kolory tak, by wpasowały się w barwy miejskie. Zastosowaliśmy odcienie niebieskiego, czerwonego (taka sama barwa, jak na skrzynkach pocztowych czy w budkach telefonicznych w Londynie) oraz żółtego (kolor ostrzegawczy). Te wszystkie kolory są w przestrzeni miejskiej, ale zestawiając je razem, uzyskaliśmy nowy, oryginalny efekt. Chcieliśmy też trochę odczarować tradycyjne meble miejskie, które nie muszą być zawsze szare i brązowe. Kolor symbolizuje energię czyli dynamikę współczesnego miasta. Taki produkt będzie się też lepiej wyróżniał na tle szarego betonu.
K: Dla Komserwis nie tylko zaprojektowaliście ławkę, ale też wypracowaliście nową koncepcję pojmowania przestrzeni miejskiej.
J.H-S: W nowej koncepcji komunikacji przygotowanej dla Komserwis pokazujemy, że wszyscy: od inwestorów po architektów, możemy się tą przestrzenią miejską bawić. Pozwalają na to między innymi modułowe meble miejskie, które dzięki specjalnym łącznikom, możemy układać jak klocki, w większą całość. Dla Komserwis zaprojektowaliśmy też katalog, który podzieliliśmy na kilka kategorii produktowych: New Design, Modern, Classic, Universal. To taka podpowiedź dla inwestorów, w jakiej przestrzeni sprawdzą się dane meble miejskie. Oferta Komserwisu jest tak bogata, że każdy architekt znajdzie odpowiedni mebel do umieszczenia w swojej realizacji.
K: Nowe kolekcje, nowa koncepcja komunikacji. Sporo zmian w Komserwis w 2019 roku...
Komserwis przeszedł ogromną zmianę. Jestem pełna nadziei, że targi Budma oraz zagraniczne m.in. w Londynie, wpłyną na rozwój firmy. Jako projektanta najbardziej interesuje mnie ta pozytywna zmiana, która następuje u naszych Klientów, dzięki nowym produktom.
K: I na koniec pytanie o nazwę. Dlaczego Traffic?
Cały zespół, w składzie: Stefan Hamiga, Magdalena Pasternak, Szymon Walasik (projektanci produktu) oraz Izabela Rachwał (grafik), pracował nad nazwą. Zastanawialiśmy się nad tym, co definiuje ten mebel? Jest on szybki w składaniu, ma miejską kolorystykę oraz design. No i tak nazwa Traffic wpadła nam do głowy i używaliśmy jej nawet jeszcze przed oficjalną akceptacją. Traffic kojarzy się z ruchem i wszystkim co miejskie, ale też z korkiem ulicznym, co może mieć negatywne konotacje. Ale korek to też przecież taki moment, kiedy się zatrzymujemy. I też chcieliśmy, by ta ławka była takim miejscem, w którym możemy przystanąć na chwilę.
Jadwiga Husarska-Sobina jest jednym z najbardziej uznanych projektantów produktu w Polsce. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie z dyplomem z wzornictwa przemysłowego oraz uczestnik wielu stypendiów, między innymi w Finlandii i na Węgrzech. Zdobywca nagrody Red Dot – Oskara w dziedzinie projektowania produktu.
POLECANE WPISY
ARCHIWUM
TAGI
architektura Architektura & Biznes Architektura Krajobrazu blog o architekturze blog o małej architekturze Budma design Dobry Wzór donice miejskie eksperci inspiracje Jan Gehl Katowice komserwis komserwis producent małej architektury Komserwis Trzebinia konkurs kosze na śmieci kosz na śmieci kraków książka o architekturze mała architektura mała architektura komserwis meble miejskie meble miejskie komserwis miasto producent małej architektury producent mebli miejskich przestrzeń przestrzeń publiczna smart city stojaki rowerowe Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu street furniture tablice informacyjne Targi Budma wrocław wydarzenia architektoniczne wydarzenia architektura Wydawnictwo Wysoki Zamek ławka ławka miejska ławka parkowa ławki miejskie ławki parkowe