

28.02.2022
To, że drzewa obniżają poziom miejskiego hałasu czy filtrują zanieczyszczenia jest często podkreślane przez specjalistów. Ale czy przyroda może też pomagać miejskim biznesom? Kathlenn L. Wolf w artykule “City Trees and Consumer Response in Retail Business District” przekonuje, że tak. Sprawdźcie przytoczone przez nią przykłady i argumenty.
W pierwszej części artykułu autorka przedstawia funkcje roślinności w mieście. Od upiększania miasta, poprzez wpływ na nasze zdrowie, aż po korzyści środowiskowe: naturalne filtrowanie wody pitnej, stabilizację klimatu czy ochronę przeciwpowodziową. Podkreśla, że najbardziej zajętymi pracownikami w kontekście usług dla miasta są drzewa, które:
Jednak autorka apeluje, że nie powinniśmy bazować tylko na tych usługach drzew, bo są jeszcze inne pozytywne aspekty związane z przyrodą w mieście. Okazuje się, że doświadczenie natury w bliskim otoczeniu sklepów może wpływać na motywację zakupową klientów.
Autorka, powołując się na różne badania, pisze o tym, że jest wiele metod, które mają na celu poprawić nasze doświadczenie zakupowe. Strategie te oparte są na psychologii i neuromarketingu. Chodzi tu m.in. o takie projekty wnętrz sklepów, umiejscowienie produktów i stworzenie odpowiedniej atmosfery, by środowisko zakupowe było komfortowe i pociągające.
Obecnie robienie zakupów to coś więcej niż aktywność związana z koniecznością nabycia dóbr potrzebnych nam do przetrwania. To dla nas też przyjemność, rozrywka i sposób spędzania wolnego czasu. Dlatego podczas robienia zakupów oprócz racjonalnych argumentów (cena, promocje) bierzemy też pod uwagę nasze przekonania i emocje.
Jak się okazuje pejzaż miejski i odpowiednia roślinność mogą generować podobny wpływ na decyzje zakupowe, jak np. odpowiednio zaprojektowane wnętrza sklepów, design produktów czy ich rozmieszczenie.
Na podstawie badań przeprowadzonych w centrach biznesowych większych i mniejszych amerykańskich miast sformułowano następujące wnioski:
Autorka podkreśla, że drzewa są ważnym elementem budowania atmosfery na biznesowych ulicach i jednym z pierwszych elementów, z którymi mają styczność konsumenci. Pozytywne doświadczenie zakupowe jest więc inicjowane jeszcze przed zobaczeniem witryny i wejściem do sklepu.
Autorka kończy artykuł rekomendacjami związanymi z obecnością przyrody w biznesowych przestrzeniach miejskich. Oto kilka konkretnych wskazówek:
Drzewa są ważną częścią tętniących życiem miejsc, które lubią, a więc wybierają kupujący. Często są też kluczem do lojalności Klienta i jego dalszych rekomendacji. To ważna wskazówka i dobra informacja dla lokalnych władz, miejskich planistów oraz właścicieli sklepów.
ARCHIWUM
TAGI
architektura Architektura & Biznes Architektura Krajobrazu blog o architekturze blog o małej architekturze Budma design Dobry Wzór donice miejskie eksperci inspiracje Jan Gehl Katowice komserwis komserwis producent małej architektury Komserwis Trzebinia konkurs kosze na śmieci kosz na śmieci kraków książka o architekturze mała architektura mała architektura komserwis meble miejskie meble miejskie komserwis miasto producent małej architektury producent mebli miejskich przestrzeń przestrzeń publiczna smart city stojaki rowerowe Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu street furniture tablice informacyjne Targi Budma wrocław wydarzenia architektoniczne wydarzenia architektura Wydawnictwo Wysoki Zamek ławka ławka miejska ławka parkowa ławki miejskie ławki parkowe