29.10.2015
PROMENADA NIE MUSI BYĆ NUDNA!
Dowodem na to jest zakończona transformacja promenady w duńskim mieście Aalborg. Był to element realizacji projektu „Aalborg Waterfront”. Zadanie to wykonało jedno z najstarszych i największych biur architektonicznych w Skandynawii - C.F. Møller, które posiada swoje oddziały w Dani, Szwecji, Norwegii i Wielkiej Brytanii.
Waterfront znaczy wyzwanie
Waterfront czyli obszar położony nad naturalnym zbiornikiem morskim to według projektantów jedna z najbardziej wymagających przestrzeni do zagospodarowania. Niezwykle trudno jest bowiem zaadaptować taki krajobraz, by harmonijnie połączył się z architekturą miasta. Plan zagospodarowania „Aalborg Waterfront” podzielony został na dwa etapy.
Pierwszy z nich zrealizowano w latach 2004-2013 we współpracy z Vibeke Rønnow Landscape Architects. Stworzono wówczas bulwar dla pieszych i rowerzystów, promenadę ze schodkami oraz zagłębionymi tarasami, które umożliwiają dojście jak najbliżej wody. Co więcej, pojawiły się też różnego rodzaju ogrody miejskie pozwalające na grę w piłkę czy nawet opalanie się.
Dzięki zastosowaniu oryginalnej i nietypowej małej architektury, miejsce to stało się rajem dla turystów szukających chwili wytchnienia od miejskiego zgiełku. Warto zwrócić uwagę na ich design, który idealnie stapia się z charakterem całej inwestycji. Zarówno kształty ławek i siedzisk, jak i ich kolorystyka ładnie zazębia się z betonowym otoczeniem.
Drugi krok też jest ważny!
Drugi etap „Aalborg Waterfront” realizowano w latach 2013-2015 i opierał się on na zasadach z pierwszego etapu: promenada ma być punktem jednoczącym wszystkie elementy projektu. Utworzono cokół który zapewnia ochronę przeciwpowodziową oraz wizualnie jednoczy nowe budynki znajdujące się wzdłuż nabrzeża.
Cokół wokół Musikkens Hus wykonany jest z delikatnych materiałów natomiast do pozostałych powierzchni wykorzystano surowe i proste tworzywa jak asfalt, beton i drewno – tak jak podczas pierwszego etapu.
11 lat pracy
Promenada jest zwieńczeniem 11 lat pracy wykonanej w dwóch fazach. Surowce zastosowane w projekcie miały korespondować z „chropowatością cieśniny” (stąd asfalt, stal, beton), ale zawierając też subtelne odniesienia do morza w postaci falistych wzorów nawierzchni. Celem projektantów było podkreślenie charakteru miasta, a jednocześnie zachowanie klimatu portowego.
Fot. Joergen True
POLECANE WPISY
ARCHIWUM
TAGI
architektura Architektura & Biznes Architektura Krajobrazu blog o architekturze blog o małej architekturze Budma design Dobry Wzór donice miejskie eksperci inspiracje Jan Gehl Katowice komserwis komserwis producent małej architektury Komserwis Trzebinia konkurs kosze na śmieci kosz na śmieci kraków książka o architekturze mała architektura mała architektura komserwis meble miejskie meble miejskie komserwis miasto producent małej architektury producent mebli miejskich przestrzeń przestrzeń publiczna smart city stojaki rowerowe Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu street furniture tablice informacyjne Targi Budma wrocław wydarzenia architektoniczne wydarzenia architektura Wydawnictwo Wysoki Zamek ławka ławka miejska ławka parkowa ławki miejskie ławki parkowe