16.02.2017
MOSKWA BARDZIEJ PRZYJAZNA PIESZYM
Stolica Rosji zmienia się nie do poznania. Wszystko za sprawą projektu "My Street", którego głównym celem jest wprowadzenie większej ilości przestrzeni dla pieszych. To świetna inicjatywa, która może być dobrym przykładem dla innych europejskich miast.
Jak widać wielkie architektoniczne zmiany, wprowadzane z myślą o tym by ułatwić codzienne życie mieszkańcom, to nie tylko domena miast Europy Zachodniej. Władze Moskwy w 2014 roku wprowadziły w życie projekt "My Street", w ramach którego w centrum miasta powstanie blisko 50 kilometrów nowych chodników, ścieżek rowerowych i przestrzeni przyjaznych pieszym. Jednym z głównych bohaterów przemian jest oczywiście mała architektura.
Moskwa to największe miasto Rosji i Europy, które zamieszkuje ponad 12 milionów obywateli. Zarejestrowanych jest tutaj 2,5 miliona samochodów, co bardzo mocno obciąża sieć drogową. Miasto boryka się z wieloma problemami urbanistycznymi, a projekt "My Street" ma docelowo rozwiązać część z nich, jak korki drogowe czy problemy z parkowaniem.
Każdego roku, kolejne ulice Moskwy przechodzą kompleksową rewitalizację. W samym tylko 2016 roku przebudowano ponad 60 ulic w centrum miasta. Do prac nad zmianami zaangażowano znanych projektantów, jak Bureau Strelka. Głównymi elementami każdej z realizacji była infrastruktura miejskiego transportu, komfortowe strefy dla pieszych oraz mała architektura, w tym kwiaty i drzewa w donicach miejskich.
Renowacją objęto m.in. słynny Pierścien Sadowy, czyli szeroką obwodnicę otaczającą pierścieniem centrum Moskwy. Składa się on z 17 przechodzących jedna w drugą ulic o łącznej długości 16 km. Do tej pory było to ruchliwe miejsce zarezerwowane dla samochodów. Finalnie przebudowa usprawni ruch komunikacji miejskiej, rowerzystów oraz pieszych. Projekt ma zostać ukończony w 2018 roku.
Co więcej, wzdłuż ulic zasadzonych zostanie wiele drzew owocowych, mających nawiązać do dawnego charakteru tego miejsca. Jednocześnie obecność przestrzeni zielonych ma zmniejszyć poziom zanieczyszczeń i smogu. Według obliczeń rocznie drzewa zatrzymają 123 tony pyłu.
Będziemy uważnie przyglądać się realizacji projektu "My Street" i o efektach na pewno poinformujemy naszych czytelników.
Fot. Materiały prasowe
POLECANE WPISY
ARCHIWUM
TAGI
architektura Architektura & Biznes Architektura Krajobrazu blog o architekturze blog o małej architekturze Budma design Dobry Wzór donice miejskie eksperci inspiracje Jan Gehl Katowice komserwis komserwis producent małej architektury Komserwis Trzebinia konkurs kosze na śmieci kosz na śmieci kraków książka o architekturze mała architektura mała architektura komserwis meble miejskie meble miejskie komserwis miasto producent małej architektury producent mebli miejskich przestrzeń przestrzeń publiczna smart city stojaki rowerowe Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu street furniture tablice informacyjne Targi Budma wrocław wydarzenia architektoniczne wydarzenia architektura Wydawnictwo Wysoki Zamek ławka ławka miejska ławka parkowa ławki miejskie ławki parkowe