21.06.2022
“PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO KOLEJNEJ REWOLUCJI NA PLACACH ZABAW” – WYWIAD Z ELŻBIETĄ LEGOŃ-SZPUNAR Z NAUKOWYCH PLACÓW ZABAW
Z Elżbietą Legoń-Szpunar, która wraz z mężem Maciejem stworzyła markę Naukowe Place Zabaw, porozmawialiśmy o alternatywnych pomysłach na przestrzeń dla dzieci.
Komserwis: Dlaczego akurat “Naukowe Place Zabaw”?
Elżbieta Legoń-Szpunar: Przestrzeń dla dzieci może mieć różne formy. Przywykliśmy do tego, że na placu zabaw widzimy huśtawkę, zjeżdżalnię, piaskownicę czy elementy do wspinania. My zapragnęliśmy czegoś więcej — chcieliśmy dać dzieciom i młodzieży przestrzenie do eksperymentów, stawiania pytań, odkrywania, nauki. Tak powstały Naukowe Place Zabaw.
Komserwis: Wasze pomysły na aranżacje placów zabaw są bardzo innowacyjne. Czym się inspirujecie?
Elżbieta Legoń-Szpunar: Kiedy zakładaliśmy firmę, takie miejsca jak Centrum Nauki Kopernik dopiero się budowały. Wyruszyliśmy więc w podróż po Niemczech, by zobaczyć na żywo, jak takie miejsca funkcjonują. Były mniejsze i większe placówki, ale jedna nas zachwyciła! Zwiedziliśmy stary dworek, w którym utworzono minicentrum nauki. Oprowadzał nas starszy naukowiec, fryzurą przypominający Einsteina, twórca tego miejsca. Zaprowadził nas do podziemi, w których utworzono salę z gongami tybetańskimi. To tu po raz pierwszy w życiu zobaczyliśmy, że muzyka może przepływać przez nasze ciało. Zaproszono nas do „ciemnego baru" - pomieszczenia, w którym panowały egipskie ciemności. Oko nawet po dłuższej chwili nie przyzwyczaiło się i nie byliśmy w stanie ocenić wielkości pokoju, jego kształtów. Obsługiwała nas niewidoma osoba. Zamówiliśmy soki i zobaczyliśmy, jak bardzo wyostrzyły nam się zmysły. To tu faktycznie uwierzyliśmy, że możemy przenieść te doświadczenia na świeże powietrze.
Komserwis: Czy sprzęty, które oferujecie w ramach Naukowych Placów Zabaw są przeznaczone dla starszych dzieci?
Elżbieta Legoń-Szpunar: Mamy urządzenia dla przedszkoli takie jak kuchnia błotna, przezroczysta ściana do malowania czy warsztat majsterkowicza. Z naszych parków doświadczeń, które instalujemy w publicznych miejscach w całej Polsce, korzystają zarówno kilkuletnie dzieci, młodzież, jak i seniorzy. Przy każdym urządzeniu znajduje się tabliczka z opisem i wyjaśnieniem doświadczenia, dlatego każdy, niezależnie od wieku i poziomu wiedzy, może poczuć się jak prawdziwy naukowiec.
Komserwis: Naukowe Place Zabaw przyjęły się już w Polsce?
Elżbieta Legoń-Szpunar: Na pewno przed nami jest jeszcze sporo do zrobienia, ale już prawie 300 miejsc jest wyposażonych w naukowe place zabaw. Często doposażamy istniejące place zabaw, tworzymy ścieżki dydaktyczne w parkach, na miejskich skwerach. Ostatnim trendem są parki kieszonkowe, w których już nawet jedno ciekawe urządzenia, takie jak głuchy telefon czy ksylofon sprawia, że stają się one miejscem zabawy.
Komserwis: Z której realizacji jesteście szczególnie dumni?
Elżbieta Legoń-Szpunar: Jedną z takich realizacji była produkcja naszych urządzeń na luksusowy statek pasażerski we Francji. Wyzwaniem było dostosowanie technologii do bardzo trudnych warunków na morzu oraz do całorocznej instalacji na pokładzie statku. Z dumą wspominamy także stworzenie Open Air Museum w Cieszynie i produkcję tzw. Kół Czasu zaprojektowanych przez architekta Roberta Skitka. Realizacja zdobyła uznanie nawet zagranicznych mediów oraz dostała tytuł Najlepszej Przestrzeni Publicznej Województwa Śląskiego.
Komserwis: Wspomniałaś, że współpracowaliście z uznanym architektem, który zaprojektował dla Was Koła Czasu. Ale spójrzmy jeszcze na drugą stronę. Kto najczęściej jest Waszym Klientem?
Elżbieta Legoń-Szpunar: Do tej pory pracowaliśmy głównie dla samorządów w całej Polsce, które dla swoich mieszkańców z naszą pomocą tworzą bezpłatne centra nauki pod chmurką. Przedszkola i szkoły to druga grupa klientów, z którą rozwijamy ideę zielonych klas. Rok temu stworzyliśmy pierwszy na świecie plenerowy, obrotowy układ okresowy. Ta gigantyczna konstrukcja do nauki pierwiastków, zamontowana we Wrześni służy też do... przeprowadzania sprawdzianów z chemii na świeżym powietrzu. Bardzo nas to cieszy, że przyczyniamy się do oddolnej rewolucji w szkołach.
Komserwis: Czy Wasze dalsze plany też są związane z działaniem dla szkół?
Elżbieta Legoń-Szpunar: Tak. Przygotowujemy się do kolejnej rewolucji na placach zabaw w zakresie tworzenia zielonych klas w przedszkolach i szkołach. To nasza misja, by dzieci spędzały jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu, dzięki czemu będą bardziej dotlenione, sprawniejsze ruchowo i w kontakcie z przyrodą. Ważny dla nas jest też nauczyciel. On również doświadczy mnóstwa korzyści zdrowotnych i psychicznych, pracując w plenerze. Stworzyliśmy całoroczne urządzenia, które wspierają proces dydaktyczny i zmieniają się w zależności od potrzeb dzieci i nauczycieli. Są to całoroczne wielofunkcyjne tablice do nauki matematyki, geografii, bezpieczeństwa, pór roku i rozumienia czasu, a także elementy do twórczego rozwoju kreatywności.
Komserwis: Brzmi bardzo interesująco. Trzymamy kciuki i z ciekawością będziemy przyglądać się kolejnym realizacjom. Dziękujemy za rozmowę.
Elżbieta Legoń-Szpunar: Dziękuję.
Zdjęcia w artykule: Naukowe Place ZabawPOLECANE WPISY
ARCHIWUM
TAGI
architektura Architektura & Biznes Architektura Krajobrazu blog o architekturze blog o małej architekturze Budma design Dobry Wzór donice miejskie eksperci inspiracje Jan Gehl Katowice komserwis komserwis producent małej architektury Komserwis Trzebinia konkurs kosze na śmieci kosz na śmieci kraków książka o architekturze mała architektura mała architektura komserwis meble miejskie meble miejskie komserwis miasto producent małej architektury producent mebli miejskich przestrzeń przestrzeń publiczna smart city stojaki rowerowe Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu street furniture tablice informacyjne Targi Budma wrocław wydarzenia architektoniczne wydarzenia architektura Wydawnictwo Wysoki Zamek ławka ławka miejska ławka parkowa ławki miejskie ławki parkowe