03.08.2020
„JAK ROWERY MOGĄ URATOWAĆ ŚWIAT” – RECENZJA KSIĄŻKI PETERA WALKERA I KONKURS
„Wbrew tytułowi nie jest to książka tylko dla rowerzystów, książka rowerowa” - powiedział w Radiu TOK FM Jacek Tokarski z wydawnictwa Wysoki Zamek. Zgadzamy się z tą opinią, ale chcemy jeszcze mocno podkreślić, że to lektura obowiązkowa dla urbanistów, projektantów, architektów, włodarzy miast, aktywistów miejskich, polityków, którzy chcą tworzyć miasta na bardziej ludzką skalę. Powinien ją też przeczytać każdy kierowca.
„Nigdy zresztą nie chodzi o sam rower, chodzi o miasto przyjazne do życia”.
Książka „Jak rowery mogą uratować świat” brytyjskiego dziennikarza Petera Walkera ukazała się w serii „Miasto Szczęśliwe”. To kluczowa informacja, gdyż autor, przedstawiając kwestie rowerowe, takie jak: infrastruktura, technologie, zachowanie kierowców na drodze względem rowerzystów, wpływ jednośladów na zdrowie i środowisko, zawsze ma z tyłu głowy cel nadrzędny: pokazać, że rower to tylko narzędzie. Narzędzie, które może zmienić miejskie otoczenie i styl życia na lepsze. Dzięki książce zrozumiemy, że nawet jeśli sami nie korzystamy z jednośladów, to budowa bezpiecznej i przystępnej infrastruktury rowerowej, służy także nam. Więcej rowerów a mniej aut oznacza lepsze powietrze w naszym mieście i bezpieczniejsze ulice również dla pieszych. W książce tej pojawiają się też bliskie nam postulaty Jana Gehla — duńskiego architekta i urbanisty. Przypomnijmy, że zasłyną on koncepcją „miast dla ludzi”, które powinny w możliwie dużym stopniu zachęcać do chodzenia i jeżdżenia na rowerze.
„Aktywne podróżowanie to najprawdopodobniej najlepsza metoda na podniesienie aktywności fizycznej w całej populacji”.
Peter Walker cały pierwszy rozdział poświęca temu, jak rower wpływa na nasze zdrowie. Przekonuje, że codzienne przejazdy (np. do pracy) poprawiają kondycję i samopoczucie ludzi w każdym wieku. Badania dowodzą, że ci, którzy regularnie korzystają z jednośladów, mają mniejsze skłonności do otyłości, cukrzycy, udarów, chorób serca i różnych rodzajów raka. Co więcej, seniorzy jeżdżący na rowerach (również elektrycznych) mogą dłużej pozostać mobilni i niezależni, co chroni np. przed depresją.
„Bez dobrej infrastruktury jazda rowerem pozostaje domeną entuzjastów, a nie codziennym zwyczajem przeciętnych mieszkańców”.
Książka, jak podkreśla sam autor, dotyczy przede wszystkim „zwyczajnych rowerzystów”, bo sportowi entuzjaści poradzą sobie na każdej drodze, niezależnie od infrastruktury. Chodzi o to, by jednoślad stał się niejako pierwszym wyborem np. w zatłoczonych centrach miast. Będzie to możliwe wtedy, gdy politycy zrozumieją, że infrastruktura rowerowa to nie jest opcjonalne udogodnienie, ale niezbędna inwestycja w dzisiejszym świecie, poprawiająca bezpieczeństwo i jakość powietrza. Peter Walker apeluje też do polityków, by działali odważnie, zamykali skróty prowadzące bocznymi uliczkami i nie stosowali półśrodków: „Jeśli będziecie myśleć przyszłościowo i przeforsujecie powstanie porządnej infrastruktury rowerowej, to będzie z niej korzystać więcej ludzi, niż się Wam wydaje” - przekonuje.
Ogromną zaletą tej książki są przytaczane fakty. Każda teza podparta jest odpowiednimi badaniami naukowymi. Autor przytacza wiele przykładów z Wielkiej Brytanii, ale pojawia się też perspektywa skandynawska oraz hiszpańska. Hubert Barański we wstępie do książki zachęca byśmy z tych rozwiązań i wzorców korzystali pełnymi garściami.
Choć na początku naszej recenzji pisaliśmy, że to lektura dla polityków, aktywistów, włodarzy miast, to na koniec zmieniamy zdanie: książkę „Jak rowery mogą uratować świat” powinien przeczytać każdy. Aby Wam to ułatwić, mamy do rozdania jeden egzemplarz. Jak go zdobyć? Napiszcie w komentarzu pod tym artykułem przykłady rowerowych udogodnień dostępnych w Waszych miastach. Autora najbardziej merytorycznej i inspirującej wypowiedzi nagrodzimy książką „Jak rowery mogą uratować świat”. Na Wasze komentarze czekamy do 9.08.2020 do godziny 23:59.
O autorze:
Peter Walker jest dziennikarzem politycznym w „The Guardian” oraz jednym z autorów nagradzanego bloga „Bike Blog” na stronie internetowej dziennika. Wcześniej pracował m.in. dla Agence France-Presse i jako korespondent pisał o Chinach, Iraku i Korei Północnej. Po studiach zrezygnował z bezpiecznej posady i zatrudnił się jako kurier rowerowy w Londynie i Sydney. Od tego czasu na dobre przesiadł się na rower. Walker jest uznawany za jedną z 50 najbardziej wpływowych osób w brytyjskim środowisku rowerowym.
O wydawnictwie:
Wydawnictwo Wysoki Zamek powstało w 2010 roku. Zakres tematyczny publikacji obejmuje książki i albumy z zakresu historii powszechnej, architektury, urbanistyki, historii sztuki, literatury polskiej i zagranicznej oraz judaika. W 2015 roku Wysoki Zamek wydał książkę „Miasto Szczęśliwe” autorstwa Charlesa Montgomery'ego. Pozycja ta, poświęcona idei miasta szczęśliwego, zapoczątkowała serię publikacji o tematyce miejskiej, która jest systematycznie rozwijana.
POLECANE WPISY
ARCHIWUM
TAGI
architektura Architektura & Biznes Architektura Krajobrazu blog o architekturze blog o małej architekturze Budma design Dobry Wzór donice miejskie eksperci inspiracje Jan Gehl Katowice komserwis komserwis producent małej architektury Komserwis Trzebinia konkurs kosze na śmieci kosz na śmieci kraków książka o architekturze mała architektura mała architektura komserwis meble miejskie meble miejskie komserwis miasto producent małej architektury producent mebli miejskich przestrzeń przestrzeń publiczna smart city stojaki rowerowe Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu street furniture tablice informacyjne Targi Budma wrocław wydarzenia architektoniczne wydarzenia architektura Wydawnictwo Wysoki Zamek ławka ławka miejska ławka parkowa ławki miejskie ławki parkowe