20.11.2018
POKAZUJEMY JAK PROJEKTOWAĆ DOBRE STOJAKI ROWEROWE
Stojak rowerowy jaki jest każdy widzi. Ale czy rzeczywiście? Czy każdy stojak rowerowy jest dobry, czy może w świecie tych elementów małej architektury również należy przestrzegać zasad, które pozwolą stworzyć bezpieczne i użyteczne meble miejskie? Sprawdźmy.
Wszyscy jesteśmy sportowcami
Polacy w ostatnich latach zwariowali na punkcie sportu. Każdy z nas ma znajomych, którzy ćwiczą razem z Ewą Chodakowską, przebiegają maratony lub spędzają popołudnia z kijkami do nordic walking. Wraca także moda na aktywne spędzanie czasu na rowerze. Moda, która w zasadzie ma się dobrze od wielu lat, ale warto zaznaczyć, że w ostatnim czasie w centrach miast i na obrzeżach powstaje wiele ścieżek rowerowych, które jeszcze bardziej zachęcają do relaksu na dwóch kółkach.
Bez wątpienia poprawiła się także infrastruktura rowerowa. Wprawdzie daleko nam jeszcze do miast jak Amsterdam, gdzie ruch rowerowy stanowi większość i parkingi dla tego typu pojazdów mają po kilka pięter, ale zdecydowanie wszystko idzie ku dobremu.
Projektując ścieżki rowerowe ich twórcy pamiętają nie tylko o dobrych oznaczeniach tras, ale także o altanach przystankowych, gdzie można ustawić rower i odpocząć. Z kolei w miastach projektanci dokładają wszelkich starań, by stojaki były atrakcyjne wizualnie, a przy tym bezpiecznie i prawidłowo wykonane. No właśnie, czyli jak?
Kliknij w zdjęcie, aby zobaczyć szczegóły zaprezentowanego stojaka rowerowego.
Jasne zasady
Projektując stojaki rowerowe, podobnie jak inne elementy małej architektury, należy przestrzegać jasno określonych zasad. Już dawno minęły czasy, kiedy zwykłe metalowe stojaki tzw. łamikółka, tworzone jedynie po to, aby można było ustawić rower, nie dbając o bezpieczeństwo pojazdu i użytkownika, uznawano za dobre. Dziś miasta opracowują własne standardy stojaków rowerowych, wg których dobierają meble miejskie. Takie standardy posiada m.in. Kraków, Wrocław i Gdańsk. Przyjrzyjmy się tym regułom na przykładzie miasta Krakowa.
Dobra lokalizacja
Zanim miasto zdecyduje się na zakup stojaków rowerowych musi przede wszystkim ustalić miejsce w jakim powinny się pojawić. Jak czytamy w standardach dla Krakowa: Stojaki powinny być ustawiane w łatwo dostępnych, oświetlonych i dobrze widocznych miejscach, w pobliżu budynków użyteczności publicznej, na rogach ulic. Wskazana jest lokalizacja w miejscach monitorowanych kamerami telewizji przemysłowej. Stojaki rowerowe mogą być stosowane także w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej, przed budynkami uczelni, urzędów, kin, a także w jezdniach jako dodatkowe elementy uspokojenia ruchu.
Autorzy standardów sugerują także, aby stojaki były zadaszone, jednak należy pamiętać, aby nie kolidowało to z monitoringiem oraz nie utrudniało widoczności.
Kliknij w zdjęcie, aby zobaczyć szczegóły zaprezentowanego stojaka rowerowego.
Pora na wybór
Znając lokalizację następny krok to wybór odpowiednich stojaków rowerowych. Tutaj zasady są proste. Prawidłowo wykonane stojaki rowerowe powinny wyróżniać następujące cechy:
Stabilność – konstrukcja stojaka powinna umożliwiać stabilne i trwałe przymocowanie elementu małej architektury do podłoża. Mocowania muszą być niezawodne i odporne zarówno na przypadkowe przesunięcia, np. w efekcie kolizji, jak i zachowania chuligańskie.
Bezpieczeństwo – pewnie nieraz spotkałeś się z widokiem samotnego koła rowerowego przypiętego do stojaka lub ramy rowerowej bez przedniego koła. Prawidłowe stojaki powinny umożliwiać przypięcie zarówno ramy, jak i przedniego koła, przy pomocy standardowych kłódek szeklowych w kształcie litery "U".
Sprawdź stojaki rowerowe miejskie Komserwis z kolekcji Boston, Kemi, Beta, Agora.
Kliknij w zdjęcie, aby zobaczyć szczegóły zaprezentowanego stojaka rowerowego.
Uniwersalny charakter – stojaki rowerowe mogą mieć dowolną formę, ale należy pamiętać, że musi ona być kompatybilna z wymiarami najczęściej spotykanych rowerów. W standardach dla Krakowa czytamy: Należy brać pod uwagę maksymalną grubość opon roweru (ok. 8 cm), maksymalną średnicę koła (ok. 75 cm) oraz koszyki z przodu i tyłu roweru o szerokości do 0,6 m które mogą znajdować się już 0,6 m nad ziemią. Ponadto maksymalna średnica konstrukcji stojaka powinna wynosić 9 cm, aby można było ją objąć standardową kłódką.
Zobacz stojaki rowerowe z kolekcji Komserwis – znajdziesz tu rozwiązania dla przestrzeni o nowoczesnym i klasycznym charakterze. Sprawdź także realizacje, w których wykorzystano nasze stojaki rowerowe. Zobacz jak sprawdzają się w praktyce. Polub profil "Komserwis - piękno wspólnej przestrzeni" na facebooku!POLECANE WPISY
ARCHIWUM
TAGI
architektura Architektura & Biznes Architektura Krajobrazu blog o architekturze blog o małej architekturze Budma design Dobry Wzór donice miejskie eksperci inspiracje Jan Gehl Katowice komserwis komserwis producent małej architektury Komserwis Trzebinia konkurs kosze na śmieci kosz na śmieci kraków książka o architekturze mała architektura mała architektura komserwis meble miejskie meble miejskie komserwis miasto producent małej architektury producent mebli miejskich przestrzeń przestrzeń publiczna smart city stojaki rowerowe Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu street furniture tablice informacyjne Targi Budma wrocław wydarzenia architektoniczne wydarzenia architektura Wydawnictwo Wysoki Zamek ławka ławka miejska ławka parkowa ławki miejskie ławki parkowe