08.01.2015
ROWEROWE DROGI DO GWIAZD
Gdzie znajdziemy najbardziej zjawiskową infrastrukturę rowerową? Oczywiście tam, gdzie rowerów jest najwięcej - w Holandii. Mieszkańcy tego kraju doskonale wiedzą jak z jazdy na rowerze czerpać nie tylko przyjemność, ale i pożytek.
Nie zna rowerowego życia ten kto nie był w Holandii. Popularny dwukołowy pojazd, obok tulipanów i wiatraków, jest prawdziwym symbolem tego kraju. Te liczby mówią same za siebie: na jednego mieszkańca Holandii przypada 1,5 roweru, a łączna długość ścieżek rowerowych oplatających kraj wynosi 4500 km (to 3 razy więcej niż ilość polskich autostrad!). Do najbardziej malowniczych ścieżek należy Ronde van Nederland o długości 1300, która pozwala objechać Holandię dookoła.
I najważniejsze – jeśli kiedykolwiek będziecie mieć okazję zwiedzać ten piękny kraj, to miejcie oczy dookoła głowy, rowery w Holandii są dosłownie wszędzie! Nic więc dziwnego, że w Holandii można spotkać także najbardziej niezwykłe przykłady rowerowej infrastruktury. Wspominaliśmy już w jednym z wcześniejszych wpisów o ogromnych kilkupiętrowych parkingach rowerowych. Pora przyjrzeć się innym niezwykłym obiektom.
Słoneczna droga
Współczesne budownictwo to przede wszystkim ekologiczne budownictwo. Wszystko z myślą o ograniczeniu zanieczyszczeń i produkcji materiałów niebezpiecznych dla środowiska. Unijne regulacje nakładają obowiązek stosowania ekologicznych materiałów konstrukcyjnych oraz - tam gdzie to możliwe - wykorzystywania energii odnawialnej. Co ciekawe, Holendrzy udowodnili, że energię odnawialną można czerpać nawet ze ścieżki rowerowej.
Fot. Materiały prasowe / http://www.solaroad.nlW 2014 roku na przedmieściach Amsterdamu otwarto SolaRoad - eksperymentalny odcinek ścieżki rowerowej, skonstruowany z ogniw fotowoltaicznych. Cel projektu był prosty: utworzenie drogi, która pozyskiwałaby energię słoneczną i przetwarzała ją na elektryczność. Twórcy stanęli jednak przed kilkoma wyzwaniami. Zaprojektowana przez nich droga musiała nie tylko pozyskiwać energię, ale przede wszystkim musiała zapewniać bezpieczeństwo i komfort użytkownikom.
Fot. Materiały prasowe / http://www.solaroad.nlW efekcie 70-metrowy odcinek ścieżki rowerowej został zbudowany ze specjalnych modułów o rozmiarach 2,5 X 3,5 m. Ogniwa słoneczne ukryto za grubą warstwą przeźroczystego szkła. Wybrano szkło, które jest trwałe i odporne na uszkodzenia, a także dobrze przewodzi promienie słoneczne. Cała inwestycja niestety nie jest tania – pochłonęła 3,7 mln dolarów. Mimo to inżynierowie z Holenderskiej Organizacji Stosowanych Badań Naukowych zapowiadają wydłużenie ścieżki do 100 metrów.
Warto zwrócić uwagę na ten projekt. Jest to dobra alternatywa dla tradycyjnych paneli słonecznych, które ustawione na specjalnych konstrukcjach często zaburzają naturalny krajobraz. Panele montowane w drogach są dyskretne i równie skuteczne. Łączna powierzchnia dróg w Holandii wynosi ok 500 km2. Łatwo sobie wyobrazić ile energii można byłoby uzyskać z paneli słonecznych rozłożonych na tak dużym obszarze.
Van Gogh inspiruje
Holendrzy to nie tylko miłośnicy rowerów i nowych technologii, ale także sztuki. Co więcej z zamiłowaniem potrafią łączyć wszystkie trzy elementy. Dobrym przykładem jest Van Gogh Path w holenderskim Nuenen, autorstwa studia Roosegaarde. To niezwykła ścieżka rowerowa, która została zainspirowana obrazem "Gwiaździsta noc" słynnego holenderskiego malarza. Malowidło od lat inspiruje poetów, piosenkarzy i jak się okazuje również designerów.
Fot. Materiały prasowe / www.studioroosegaarde.netVan Gogh Path to ścieżka rowerowa o długości 1 km. Na jej powierzchni zamontowano tysiące małych świateł ledowych, czerpiących energię z baterii słonecznych. By nocą cała droga mogła rozbłysnąć blaskiem miniaturowych gwiazd rodem z obrazu Van Gogha, za dnia baterie ładowane są siła promieni słonecznych. Cała instalacja jest bez wątpienia pięknym hołdem złożonym malarzowi przez mieszkańców Nuenen, miasta w którym Van Gogh mieszkał przez dwa lata.
Fot. Materiały prasowe / www.studioroosegaarde.netWarto zapoznać się także z innymi innowacyjnymi pracami studia Roosegaarde, które zasłynęło przede wszystkim dzięki projektowi Smart Highway. Designerzy stworzyli specjalny system oświetlenia dla autostrad, które za pomocą specjalnych znaków wyświetlanych na powierzchni autostardy, na bieżąco informuje o zmieniającej się sytuacji na drodze, warunkach pogodowych, ograniczeniach prędkości. Sprawdźcie jak wygląda to w praktyce >>>
Która z realizacji przydałaby się w Waszym mieście? Podzielcie się z nami swoją opinią w komentarzu poniżej. Z góry dziękujemy za komentarze, opinie i "polubienia" pod artykułem – dzięki temu pomagacie promować naszego bloga.
POLECANE WPISY
ARCHIWUM
TAGI
architektura Architektura & Biznes Architektura Krajobrazu blog o architekturze blog o małej architekturze Budma design Dobry Wzór donice miejskie eksperci inspiracje Jan Gehl Katowice komserwis komserwis producent małej architektury Komserwis Trzebinia konkurs kosze na śmieci kosz na śmieci kraków książka o architekturze mała architektura mała architektura komserwis meble miejskie meble miejskie komserwis miasto producent małej architektury producent mebli miejskich przestrzeń przestrzeń publiczna smart city stojaki rowerowe Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu street furniture tablice informacyjne Targi Budma wrocław wydarzenia architektoniczne wydarzenia architektura Wydawnictwo Wysoki Zamek ławka ławka miejska ławka parkowa ławki miejskie ławki parkowe